Göteborgs universitetsbibliotek: Sagan som ville bli berättad - Selma Lagerlöf 150 år

Sagan som ville bli berättad - Selma Lagerlöf 150 år

Utställningsaffisch (Klicka för större bild)Selma Lagerlöf inledde sin karriär på allvar år 1890 när hon vann Iduns romanpristävling med fem kapitel ur Gösta Berlings saga. I sin helhet kom romanen att publiceras 1891. Med sin nyskapande stil och berättarteknik utgör den startpunkten för ett i världslitteraturen enastående författarskap.

Göteborgs universitetsbibliotek hedrar 150-årsdagen av Selma Lagerlöfs födelse med en utställning som lägger tyngdpunkten dels på debuten och tiden kring denna, dels på hennes litterära och personliga anknytning till Västsverige.

Särskilt glada är vi att kunna visa en digital version av Lagerlöfs tävlingsmanuskript som i original bevaras i bibliotekets handskriftssamling.

Utställningen har sammanställts av en grupp bibliotekarier och tekniker vid universitetsbiblioteket i samarbete med fil dr Lisbeth Stenberg och fil dr Jenny Bergenmar, som båda disputerat vid Göteborgs universitet med avhandlingar om Selma Lagerlöf .

Invigning 20 november 2008

Pristävlingen

Pristävlingen (Klicka för större bild)1890 utlystes en pristävling i tidskriften Idun - en av "tävlingsgrenarna" var litterär. Selma Lagerlöf skickade in fem kapitel ur det verk som ett år senare kom att publiceras som Gösta Berlings saga

Illustrerade utgåvor av Gösta Berlings saga

Illustrationer av Georg Pauli (Klicka för större bild)Flera konstnärer har lockats att illustrera Gösta Berlings saga - bland annat Georg Pauli, Einar Nerman och Hilding Linnquist. Till utställningen sammanställde Håkan Granath ett collage av Georg Paulis illustrationer

Kring Lövens sjö ...

Bokomslag av Georg Pauli (Klicka för större bild)Omslag av Georg Pauli

Musikaliskt samarbete

Elfrida Andrée (Klicka för större bild)Med Elfrida Andrée, tonsättare och domkyrkoorganist i Göteborg, genomförde Selma Lagerlöf ett operaprojekt: Tegnérs Fritiofs saga

Selma och Sophie

Selma och Sophie (Klicka för större bild)En av Selma Lagerlöfs närmaste vänner var författarinnan Sophie Elkan (vars mest kända roman är den om John Hall på Gunnebo). De båda vistades ofta på Nääs, där Sophies bror Otto Salomon startat ett slöjdlärarseminarium. Nääs skildras i kapitlet "En stor herrgård" i Nils Holgerssons underbara resa.

Snabbvägar

Sidansvarig: Webmaster