Göteborgs universitetsbibliotek: August Strindberg 1912-2012

August Strindberg 1912-2012

Den 14 maj 2012 är det 100 år sedan författaren August Strindberg gick bort 63 år gammal. Göteborgs universitetsbibliotek uppmärksammar märkesåret genom att bland annat göra originalmanuskriptet till Inferno tillgängligt i digitaliserad form på webben.

Strindbergs författarskap har påverkat dramatik och romankonst ända in i vår tid. Hans pjäser spelas världen över och hans prosaböcker kommer i nya upplagor.

Strindberg var en mångsysslare och periodvis avlägsnade han sig från författarskapet och ägnade sig åt helt andra saker som exempelvis alkemi, fotografi, språkvetenskap och samhällsdebatt. Han verkade som författare i över 40 år och hade vid sin död gett ut över 130 arbeten i bokform, ett stort antal artiklar i tidningar och tidskrifter samt skrivit över 10 000 brev till olika personer.

Utställning

Bilder från utställningenMed start den 14 maj och en månad framåt pågår en utställning på Centralbiblioteket. Utställningen vill med hjälp av material ur universitetsbibliotekets samlingar visa upp några sidor av Strindbergs mångfacetterade författarskap.
Se ett axplock från utställningen

Infernomanuskriptet

Infernomanuskriptet1945 förvärvade Göteborgs universitetsbibliotek originalmanuskriptet till romanen Inferno. Manuskriptet är skrivet på franska 1897. Strindbergs avsikt var att Inferno först skulle ges ut på franska. Så blev det dock inte, utan den gavs ut på svenska i Sverige hösten 1897.

Manuskriptet förvärvades med hjälp av fondmedel till Göteborgs universitetsbibliotek år 1945. Omslaget till manuskriptet är av pergamentpapper med medeltidsinspirerade bokstäver och fantasidjur i akvarell av Strindberg.
Läs manuskriptet.

Alkemisten Strindberg

ManuskriptStrindberg sysselsatte sig periodvis med försök att göra guld. Här ses ett manuskript av Strindberg med anvisningar i frågan.
Läs manuskriptet

Snabbvägar