Göteborgs universitetsbibliotek: FAQ - Vanliga frågor och svar
Webbkarta

FAQ - Vanliga frågor och svar

De vanligaste frågorna i informationsdisken

Kan jag lämna boken på ett annat bibliotek än där jag lånade den?

Ja, du kan lämna in boken på vilket av Göteborgs universitetbiblioteks olika bibliotek som helst, se vilka de är här.

Var kan jag lämna en bok när biblioteket är stängt?

Det finns bokinkast där du kan lämna boken på Biomedicinska biblioteket, Medicinaregatan 4 och Humanistiska biblioteket, Renströmsgatan 4.

Får jag låna böcker trots att jag inte studerar vid Göteborgs universitet?

Alla som är över 15 år och har en fast bostad i Sverige får skaffa ett bibliotekskort och låna på biblioteket. Ansök om bibliotekskort.

Jag vill köpa en avhandling från Göteborgs universitet, hur gör jag det?

Göteborgs universitetsbibliotek säljer endast avhandlingar som ingår i en av Göteborgs universitets acta-serier. Du kan beställa via beställningsformuläret.

Jag kan inte logga in, vad kan det bero på?

Om du inte är student, forskare eller anställd vid Göteborgs universitet fungerar det inte att logga in i bibliotekets e-resurser (e-tidskrifter, databaser, e-böcker etc.). Avtalen med våra leverantörer kräver att man hör till Göteborgs universitet för att få tillgång till e-resurser när man befinner sig utanför bibliotekets nät.

Jag kan inte låna/beställa, varför?

GU-kortet/bibliotekskortet kan vara spärrat för lån och beställning på grund av för höga förseningsavgifter, försenade lån, att kortets giltighetstid har gått ut.

Jag kan inte boka grupprum, vad beror det på?

För att boka grupprum och datorer måste du vara student, forskare eller anställd vid Göteborgs universitet.

Kan jag ändra e-postadress/postadress själv?

Ja, om du loggar in på Mina lån kan du ändra det själv, under Kontaktinformation.

Har ni den här boken/tidskriften?

Sök i biblioteketskatalogen GUNDA. Där hittar du böcker, tidskrifter, doktorsavhandlingar, rapporter samt e-böcker och ljudupptagningar.

Varför kan jag inte beställa en kursbok?

Tillgängliga kursböcker kan inte beställas fram eller läggas undan. Du behöver själv komma till biblioteket för att låna boken.

Jag vill låna en bok som inte finns på Göteborgs universitetsbibliotek, hur gör jag då?

Börja med att söka i den nationella katalogen LIBRIS, för att se om boken finns på något annat bibliotek i Sverige.

Du kan också beställa boken som fjärrlån. Lån inom Norden kostar inget. Lån från bibliotek utanför Norden är avgiftsbelagda. Beställ artiklar och fjärrlån.

Hur många gånger kan jag låna om en bok?

Du kan förnya ett lån fyra gånger om ingen annan låntagare står på kö. Köar någon på boken, kan man inte låna om den alls.

Jag har inte fått någon påminnelse på mejl om att mina kursböcker snart måste lämnas tillbaka. Har det blivit något fel?

Vissa e-posttjänster har infört striktare regler för hantering av skräppost, vilket ibland medför att meddelanden från universitetsbiblioteket inte levereras som de ska. Gmail och Hotmail är två av dessa e-posttjänster. Byt därför gärna till en alternativ e-postadress i Mina lån istället, till exempel din studentadress. Du kan också markera mail från biblioteket som "Inte skräppost/Not spam" och lägga till biblioteket som betrodd avsändare i Gmail eller Hotmail.

Kontaktinformation

Fråga biblioteket

Kontaktformulär

Snabbvägar

Sidansvarig: Webmaster
Sidan uppdaterades: 2015-05-28 11:45

Utskriftsversion

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Tel. 031-786 0000, Kontakta oss

Om webbplatsen