Reklam
Julreklam
December är här och med den klädkedjornas underklädesannonser.
Årets H&M-modell påminner starkt om Barbie, något som enligt
H&M är helt oavsiktligt, och på Lindexannonserna
sitter två kvinnor och julpysslar i bara underkläderna.
Annonserna har som vanligt väckt
debatt och motreaktioner, som t ex övermålning av
annonstavlorna.
Vänsterpartiets riksdagsman Jonas Ringqvist anser att gränsen för vad som är acceptabel reklam uppnåtts och efterlyste 8 december i en fråga i riksdagen åtgärder mot den "reklam som använder kvinnan som objekt i marknadsföringen". Frågan besvarades av statsrådet Britta Lejon den 20:e december.
Tidningarna har hakat på med artiklar om de ideal reklamen förmedlar. Göteborgs-Posten hade 7 december flera artiklar med "Tema: H&M:s affischkampanj" och Svenska Dagbladet publicerade 12 december en artikel av Anna Lagerblad med titeln "Rakad kvinna = riktig kvinna?"
Debatten om vad som kan visas offentligt har fått
ytterligare bränsle sedan Kulturhuset i Stockholm nekats annonsplats
för sin affisch med en halvnaken Odd Nerdrum medan Folkoperan
kunnat göra reklam för La Traviata med hjälp av en
affisch med en naken kvinna. Det är tydligen skillnad på
naket och naket eller som Kulturhusets marknadschef Karin Tengby
sade i Dagens Nyheter 8 december:
"Någonstans är det ett manligt öga som har gjort bedömningen
att nakna kvinnokroppar är helt ok, men inte en manskropp. Varför ser
de inte att det här är konst?"
Fler litteraturtips om Barbie och om skönhetsideal och kvinnobild i reklamen finns i vår databas KVINNSAM.