Ny betalportal för förseningsavgifter och borttappade böcker

26 oktober 2020

Från 12 november kan du betala dina förseningsavgifter direkt på webben. Samtidigt införs en ny modell för förseningsavgifter och ersättningskostnader för borttappade böcker. Den nya modellen bygger på tydliga regler med fasta ersättningskostnader.

Ny betalportal

Den 12 november inför Göteborgs universitetsbibliotek ett nytt betalsystem som gör det möjligt att betala avgifter för försenade lån direkt på webben. I Mina lån, kan du förnya lån, betala eventuella förseningsavgifter och ersättningskostnader. I mina lån kan du också uppdatera dina kontaktuppgifter så att du inte missar meddelanden från biblioteket när det är dags att lämna tillbaka dina lån. Förseningsavgifter och ersättningskostnader kan från och med 12 november betalas både på Mina Lån eller på något av våra bibliotek.

Ny betalningsmodell

Tyvärr lämnas många lånade böcker på universitetsbiblioteket aldrig tillbaks vilket drabbar andra som vill låna på biblioteket. Att ersätta böckerna är en dyr och tidskrävande process. För att kunna erbjuda tillgängliga böcker för alla låntagare införs därför en ny betalningsmodell för förseningsavgifter och borttappade böcker. Den nya modellen bygger på tydliga regler med fasta ersättningskostnader.

Fast ersättningskostnad

I den nya betalningsmodellen läggs en ersättningskostnad till på låntagarens lånekonto efter 14 dagars försening. Denna fasta avgift är 600 kr per försenad titel. Det är samma kostnad för alla typer av böcker och material. Beloppet stryks från kontot så fort material lämnas tillbaks.

Förseningsavgifter

Förseningsavgifterna för kursböcker är som tidigare 10 kr per dag. För övrigt material läggs en förseningsavgift på 100 kr till efter 14 dagars försening. Lämnar du tillbaka boken kommer ersättningskostnaden automatiskt försvinna. Förseningsavgiften kommer du fortfarande behöva betala.

Låntagaren stängs av från nya lån vid Göteborgs universitetsbibliotek vid en skuld på 70 kronor. När skulden är betald kan låntagaren låna som vanligt igen.