Ny söktjänst för tidskrifter där du kan publicera open access med rabatt eller helt utan kostnad.

9 september 2020

En ny söktjänst förenklar för dig som forskare vid Göteborgs universitet när du letar efter tidskrifter där du kan publicera open access med rabatt på hela eller delar av publiceringsavgiften.

Om söktjänsten

Alla tidskrifter som ingår i något av bibliotekets avtal finns med i söktjänsten, närmare 12 000 tidskrifter. Du får översiktlig information på tidskriftsnivå och kan klicka dig vidare till information om just det avtal där tidskriften ingår. Där får du detaljerad information om hur du ska gå tillväga för att publicera dig open access inom avtalet.

Till söktjänsten

Om publiceringsavgifter

När du publicerar i en open access-tidskrift måste du ofta betala en publiceringsavgift till tidskriftsförlaget. Publiceringsavgiften kallas APC, article processing charge.

Genom att använda dig av universitetsbibliotekets publiceringsavtal kan du slippa betala eller få rabatt på avgiften. Kostnaden för publicering betalas då av Göteborgs universitetsbibliotek.

Kontakta oss

Kontakta universitetsbiblioteket om du har frågor om rabatter på publiceringsavgifter.

• Telefon: 031 786 66 71

Beskriv din fråga