OS
Kvinnoidrott säljs med sex?
Det går bra för de svenska idrottsflickorna i Sydney, fyra medaljer
hittills. Men är detta ett tecken på ökad jämställdhet
i idrottsvärlden? Nej, menar forskaren Claudio Marcello Tamburrini i
Dagens Nyheter 2000-09-24, snarare på kommersialism och gubbsjuka. För
att få sponsorer måste flickorna visa upp sig i media i förföriska
och sexuellt utmanande poser. Detta ger i sin tur dem som ställer upp på det
fördelar i förhållande till konkurrenterna. Varför reagerar
inte Riksidrottsförbundet?
På Svensk idrotts hemsida reagerar Bengt Westerberg, Riksidrottsstyrelsens jämställdhetsansvarige, på Tamburrinis kritik, som han menar riktar in sig på fel saker. "Riksidrottsförbundet arbetar sedan länge med att uppnå en rättvisare resursfördelning mellan dam- och herridrott och skillnaderna har också blivit mindre. Sedan är det givetvis en självklarhet att såväl ledare som aktiva själva måste fundera över var gränserna går när det gäller mediaexponering."
Den som vill läsa vidare om sport, könsroller och jämställdhet hittar många referenser i vår databas KVINNSAM.
2001-08-22