Kultur
Innehåll
Kulturbegreppet | Kvinnokulturfestivalen | Konst | Litteratur | Musik | Teater | Läs mer |
Kulturbegreppet
Det allmänna vänsteruppsvinget på 1970-talet innebar också en förändring av kulturlivet. Den enskildes kreativitet skulle tas till vara, alla skulle vara delaktiga och inte bara passiva konsumenter. 1974 års kulturpolitiska mål betonade också detta, liksom att kulturen skulle nå ut till alla och att kommersialismens negativa verkningar skulle bekämpas. Detta synsätt var framträdande även inom kvinnorörelsen, såväl inom de traditionella kulturområdena konst, musik och litteratur, som inom det som kallades kvinnokultur. Begreppet är inte entydigt men viktigt var att kulturkampen, liksom den politiska kampen, utmanade det manliga tolkningsmonopolet, när det gällde allt från samhällsvärderingar till kvinnosynen i ord, bild och musik.
Kvinnokulturfestivalen
Konst
Våren 1975 visade Kulturhuset i Stockholm en utställning med namnet "Kvinnfolk". Den slog ett publikrekord som höll sig länge. Där visades såväl etablerade konstnärer som utställningen "Livegen - eget liv". Fotoutställningen "Arbeta - inte slita ut sig" var en politisk rapport om kvinnors situation i Sverige och delen "Kvinnoarbete - kvinnokultur" gestaltade kvinnors arbete genom ett berg av grå vantar krönt av en färggrann broderad festvante. Utställningens mångfald framgår av katalogens titel "Kvinnfolk : kvinnoarbete, kvinnokultur: historia, debatt, konst".
NUNSKU, Nämnden för svensk konst i utlandet, uppmärksammade svenska kvinnliga konstnärer med vandringsutställningen "5 x 1000 år", där man presenterade Lena Cronqvist, Lenke Rothman, Channa Bankier, Margareta Renberg och Gittan Jönsson. En annan viktig utställning kom 1981, "Vi arbetar för livet" på Liljevalchs i Stockholm.
Litteratur
Fler exempel finns under avdelningen Lästips.
Musik
Musiken, ett traditionellt manligt fält, var också ett område där kvinnorörelsen gjorde inbrytningar. Under 1960-talet hade det funnits några få tjejband, som Plommons och Nursery Rhymes med Marie Selander.
Teater
En av kvinnorörelsens stor teaterframgångar under sjuttiotalet var Margareta Garpes och Suzanne Ostens pjäs "Jösses flickor - befrielsen är nära!". De hade tidigare skrivit pjäserna "Tjejsnack", "Ge mej adressen!" och "Kärleksföreställningen", men "Jösses flickor" blev det stora genombrottet. Pjäsen hade premiär på Stockholms stadsteaters stora scen 1974 och blev genast en succé. Genom kvinnoföreningen Jösses flickor får man följa de svenska kvinnornas historia från 1924 till 1974. Pjäsen sattes upp på flera nordiska scener och sångerna sjöngs på möten och demonstrationer.
År 2006 skrev Garpe och Osten tillsammans med Malin Axelsson en fortsättning, "Jösses flickor - återkomsten". Första akten är en förkortad version av ursprungspjäsen, andra akten utspelas på 1990-talet och handlar om den backlash som följde på den andra vågens kvinnorörelse. Pjäsen hade premiär på Stockholms stadsteater och blev också den en stor succé. Många av dem som varit med på 1970-talet såg den, nu tillsammans med sina barn och barnbarn.
Läs mer
1974 års kulturpolitiska mål.
Eliasson, Gun, Feministiskt uppbrott : om 1970-talets temautställningar. - Stockholm, 1998.
Eriksson, Yvonne, Den visualiserade kvinnligheten ur ett feministiskt perspektiv : ett 1970-talsprojekt. - Ingår i: Från modernism till samtidskonst, 2003, s. 47-77.
Fabriksflickorna : makten och härligheten [studiematerial] / [utg. av: ABF ...]. - Stockholm, 1980.
Ganetz, Hillevi, Hennes röster : rocktexter av Turid Lundqvist, Eva Dahlgren och Kajsa Grytt. - Stockholm, 1997. - Diss. - Abstract.
Garpe, Margareta, Osten, Suzanne, Jösses flickor, Kärleksföreställningen : två kvinnopjäser. - Stockholm, 1977.
ÅÅÅ tjejer ... [Ljudupptagning] : musik ur "Sånger om kvinnor" och teaterföreställningarna "Kärleksföreställningen", "Jösses flickor" och "Fabriksflickorna".
- Vaxholm, 1993.
Gelin, Cecilia, 6 kvinnor blickar tillbaka. - Ingår i: Hjärtat sitter till vänster, 1998, s. 99-123.
Jakobsson, Maria, I berättarens grepp : en narratologisk studie av feministiskt medvetandehöjande romaner från 1970-talet. - Stockholm, 2005.
Johansson, Birgitta, Befrielsen är nära : feminism och teaterpraktik i Margareta Garpes och Suzanne Ostens 1970-talsteater. - Göteborg, 2006. - Diss. - Abstract.
Jonasson, Camilla,"Jag har också rätt att ljudsätta världen": om tjejers och transpersoners tillblivelser som musikskapare i musikteknologiska lärmiljöer. Diss. Lund, 2020.
Konstfeminism : strategier och effekter i Sverige från 1970-talet till idag / redaktörer: Anna Nyström ... -
Stockholm, 2009.
Svens, Christina, Regi med feministiska förtecken : Suzanne Osten på teatern. - Umeå, 2002. - Diss. - Abstract.