Läsa och ladda ner e-böcker

En e-bok är en elektronisk bok som du kan läsa i din dator, mobiltelefon eller surfplatta.

Komma åt e-böcker

Du hittar e-böcker genom att söka på titel, författare eller ämne i Supersök.

Till Supersök

Du som är student eller anställd har tillgång till bibliotekets e-böcker genom universitetets nätverk, eller genom att logga in med ditt GU-konto om du befinner dig utanför campus. Alla som besöker universitetsbiblioteket kan använda våra datorer för att komma åt bibliotekets e-böcker.

Om att komma åt e-resurser utanför universitets nätverk

Så läser och laddar du ner e-böcker

Du kan läsa e-böcker i datorn, mobilen eller på en surfplatta. För att öppna och läsa en e-bok räcker det oftast med att öppna den direkt i webbläsaren. Vissa e-böcker kräver att du har en pdf-läsare eller att du laddar ner gratisprogrammet Adobe Digital Editions innan du kan läsa dem.

Lånetid

Det finns olika modeller för hur länge du kan låna en e-bok:

• Låna boken i 24 timmar och förnya direkt vid behov. Det gäller både vid nedladdning av boken till din egen dator eller för läsning online.
  • Boken behöver inte lånas ut. Du läser den istället direkt i webbläsaren. En person åt gången kan läsa boken. Efter 15 minuters inaktivitet blir boken ledig för nästa person att läsa. Ett kösystem för detta finns.
  • Boken behöver inte lånas ut. Du läser den direkt i webbläsaren och den kan läsas av flera personer samtidigt.

Vad som gäller i varje enskilt fall framgår när du hittat fram till boken.

Tips när du använder e-böcker

När du ska använda en e-bok är det en fördel att lägga upp ett eget användarkonto. Användarkonton är alltid avgiftsfria. Kontot ger dig möjlighet att:

• markera i texter
  • anteckna i boken och spara dina anteckningar för att sedan öppna dem i ett ordbehandlingsprogram. Vid ett omlån kan du aktivera dina anteckningar på nytt
  • samla litteraturen i en egen bokhylla

Många e-böcker har en uppläsningsfunktion. Aktivera talsyntes för att lyssna på hela eller delar av texten.

Villkor för utskrift och nedladdning

Biblioteket köper eller prenumererar på e-böcker från många leverantörer och förlag. Villkoren för utskrift, nedladdning och antal samtidiga användare varierar mycket.

Vanligtvis är det tillåtet att skriva ut eller ladda ner enstaka kapitel för eget bruk och skicka vidare till personer inom Göteborgs universitet. Det är sällan tillåtet att skriva ut en hel e-bok eller sälja eller tillgängliggöra innehåll i e-boken via andra webbplatser eller webbtjänster.

Eftersom villkoren för användning av e-böcker skiljer sig åt, kan du behöva ta reda på vad som gäller hos de olika leverantörerna och förlagen.

Leverantörernas villkor för användning av e-böcker

Om vi inte har e-boken du behöver

Om universitetsbiblioteket inte har den e-bok du behöver kan du föreslå att vi köper in den. Vi meddelar om vi kan köpa in e-boken, och när du i sådana fall kan få tillgång till den.

Om att föreslå inköp

Kontakta oss om e-böcker

Kontakta oss om du behöver hjälp med e-böcker.

• Beskriv din fråga