Om biblioteket för nya medarbetare vid Göteborgs universitet

Välkommen som ny medarbetare vid Göteborgs universitet! Här kan du läsa om hur du använder bibliotekets samlingar och de tjänster vi erbjuder dig som medarbetare.

Våra samlingar

Bibliotekets samlingar innehåller närmare 3 000 000 tryckta volymer och mer än 5 000 tryckta tidskrifter. Du använder ditt GU-kort som bibliotekskort för att låna tryckt material.

Om att låna på biblioteket

Via bibliotekets licenser får du också tillgång till hundratals databaser, mer än 23 000 e-tidskrifter och närmare 2 500 000 e-böcker. Du hittar dem i vår söktjänst Supersök där du även kan söka efter merparten av det tryckta material som köpts in av biblioteket efter 1957.

Till Supersök

Åtkomst till e-resurser utanför campus

Som anställd på Göteborgs universitet når du databaser, e-tidskrifter och e-böcker även när du är utanför universitetets nätverk genom att logga in med ditt GU-konto.

Om hur du loggar in för att komma åt e-resurser

Våra bibliotek

På Göteborgs universitet finns åtta bibliotek som tillsammans utgör Göteborgs universitetsbibliotek. Du hittar aktuell information om bibliotekens öppettider, adress, tillgängliga tjänster och kontaktuppgifter på respektive bibliotekssida.

Bibliotek och öppettider

Öppna visningar och föreläsningar

Biblioteket erbjuder visningar av referenshanteringsprogram samt föreläsningar om till exempel forskningsdata och publicering.

Till bibliotekets kalender

Tjänster för forskare

Biblioteket ger utökat stöd till forskare och doktorander vid Göteborgs universitet inom bland annat informationssökning, referenshantering och publiceringsstrategier.

Om våra tjänster för forskare

Forskare vid Göteborgs universitet har möjlighet att få rabatt på hela eller delar av publiceringsavgiften genom universitetsbibliotekets avtal med ett antal förlag.

Om rabatter på publiceringsavgifter

Biblioteket är även en del av Göteborgs universitets forskningsdatastöd som ger råd och hjälp kring hantering, arkivering och publicering av den data som genereras av forskning.

Om hantering av forskningsdata

Tips för dig som är kursansvarig eller lärare

Skicka in kurslitteraturlistor till biblioteket

Biblioteket köper in ett antal tryckta exemplar av all obligatorisk kurslitteratur till studenterna och kompletterar även den tryckta boken med en e-bok om möjligt. För att kunna göra det behöver vi din hjälp. Du kommer att bli kontaktad av biblioteket före kursstart.

Boka undervisning i informationssökning

Du som är kursansvarig eller lärare kan boka undervisning för din studentgrupp.

Om undervisning i informationssökning

Tipsa nya studenter om bibliotekets tjänster

Du som är kursansvarig eller lärare kan importera en modul i din canvaskurs som ger en introduktion till biblioteket för nya studenter. Sök efter Biblioteksintroduktion GU i Canvas Commons.

Ladda ner canvasmodul om biblioteket för nya studenter (Logga in med GU-konto)

Kontakta universitetsbiblioteket

Kontakta oss om du har frågor eller behöver praktisk hjälp med att använda bibliotekets tjänster och informationsresurser.

• Beskriv din fråga