Kulturdebatt: Satsa på storskalig digitalisering av det svenska trycket

29 mars 2022

Bara fem till tio procent av det svenska tryckta kulturarvet är digitaliserat i dag. Det är dags för regeringen att, likt andra länder, besluta om en storskalig satsning, skriver företrädare för Kungliga biblioteket och de stora universitetsbiblioteken i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

Sverige ligger efter andra länder när det gäller digitaliseringen av kulturarvet – och det behövs en utökad statlig satsning på en storskalig digitalisering av det svenska trycket. Det lyfter styrgruppen för Det digitaliserade svenska trycket (DST-samarbetet) i en debattartikel i Göteborgsposten. Kungliga Biblioteket, och de fem universitetsbiblioteken i Stockholm, Göteborg, Lund, Uppsala och Umeå, är redo att skala upp digitaliseringen. Det faktum att Sverige ligger efter i digitaliseringen av kulturarvet riskerar att påverka forskning, innovation och öppenhet på ett negativt sätt. För att hålla en rimlig takt i arbetet krävs att staten avsätter särskilda medel, säger Morgan Palmqvist på Göteborgs universitetsbibliotek:

– Biblioteken har stora tryckta samlingar som skulle kunna få nytt liv genom digital tillgång, men tyvärr finns inte ekonomiska förutsättningar för att långsiktigt öka produktionen.

Mer information

Läs artikeln i Göteborgs-Posten: Sverige ligger efter i digitalisering av kulturarv

Läs mer om Digitalisering av det svenska trycket (DST-samarbetet) på Kungliga bibliotekets webbplats

Kontakt