Nya e-resurser: E-böcker från Springer, internationella nyheter, latinska codices, referensverktyg med mera

20 januari 2022

Bibliotekets medieutbud har utökats med flera nya digitala resurser.

Lista över nya resurser

2021 e-bokskollektioner från Springer förlag

• Litteratur- och kulturvetenskap
  • Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Religion och filosofi
  • Statsvetenskap
  • Pedagogik
  • Data- och informationsvetenskap
  • Biomedicin, bioteknik och medicinteknik
  • Miljövetenskap

Dessutom har kollektioner inom biomedicin, bioteknik och medicinteknik från tidigare år lagts till.

Times of India 1838-2010
Digitaliserad fulltext av världens mest spridda engelska dagstidning, ursprungligen publicerad för engelska invånare i Indien.

Financial Times
Nyheter och analyser inom näringsliv, finans och politik från hela världen.

IntegrumProfi
Omfattande arkiv för massmedia med källor från Ryssland, OSS och de baltiska staterna.

Codices Vossiani Latini Online
Codices Vossiani Latini Online publicerar alla 363 codices som utgör den latinska delen av Vossius manuskriptsamling som finns på Leidens universitetsbibliotek.

Chicago Manual of Style Online
Ett referensverktyg för skribenter, redaktörer, korrekturläsare, indexerare, copywriters, designers och förlag, som ger vägledning om stil, användning och grammatik.

DigiZeitschriften
DigiZeitschriften är en tysk ideell förening som ger tillgång till retrodigitaliserade vetenskapliga tidskrifter online.

Sources Chrétiennes
Sources Chrétiennes tillhandahåller kritiska utgåvor av texter från kyrkans första 1 400 år, åtföljda av en fransk översättning samt en inledning och anteckningar.

Oxford Research Encyclopedia of Linguistics
Omfattande uppslagsverk i lingvistik som uppdateras regelbundet. Peer reviewed.