Nytt Open Access-avtal för publicering - Springer Nature Fully Open Access

1 juli 2019

Från 15 juli kan forskare vid Göteborgs universitet publicera sig utan avgift i drygt 570 rena open access-tidskrifter från Springer Nature.

Springer Nature Fully OA är ett pilotavtal för publicering inom rena open access-tidskrifter som Göteborgs universitetsbibliotek tecknat via Bibsamkonsortiet. Med ren open access menas att allt innehåll i tidskrifterna är fritt tillgängligt för alla, ingen prenumeration behövs.
Forskningsfinansiärerna Vetenskapsrådet, Forte, Formas och Vinnova står för hälften av kostnaden för avtalet under avtalsperioden juli 2019 – december 2021. Resterande kostnad står konsortiets medlemmar för, det vill säga biblioteken för lärosätenas räkning.

GU:s forskare publicerar sig redan idag i dessa tidskrifter och betalar publiceringsavgifter för detta. Pilotavtalet bygger på förskottsbetalning av publiceringsavgifter (APC - article processing charge) och blir ett sätt att få bättre kontroll över utgifterna. Samtidigt blir det enklare för dig som enskild forskare att publicera open access.

I avtalet ingår tidskrifter från följande förlagsetiketter, så kallade imprints:

• BioMed Central (BMC) (313 tidskrifter)
  • Springer Open Journals (216 tidskrifter)
  • NatureResearch (46 tidskrifter, inkl Nature Communications och Scientific Reports)
  • Palgrave Macmillan (1 tidskrift)

Hur gör jag?

Som GU-affilierad forskare kommer du att identifieras av förlaget när du skickar in ditt manuskript. För att slippa publiceringsavgift ska du ange Göteborgs universitet som affiliering och använda din gu.se-adress som e-postadress.

Mer information

Biblioteket har sedan tidigare ett stort antal avtal som ger GU:s forskare avgiftsfri eller rabatterad open access-publicering. Du kan läsa mer om det på vår samlingssida Kostnader och rabatter vid open access-publicering.