Bibliotekarien tipsar: resurser om generativ AI, programmering och IT-säkerhet

6 maj 2024

Vill du veta mer om generativ AI? Behöver du använda Python eller andra programmeringsspråk i din forskning? I O'Reilly finns kurser, böcker och filmer från internationella föreläsare, riktade till alltifrån nybörjare till erfarna systemutvecklare.

Om resursen

Hos O'Reilly Learning finns över 60 000 e-böcker och 1500 ljudböcker. Här finns 30 000 timmar med bland annat instruktörsledda kurser, och olika typer av interaktivt lärande. Ämnesmässigt sträcker det sig över generativ AI, programmering, programvaruutveckling och IT-säkerhet.

Tillgänglighet

Tillgänglig för studenter och medarbetare vid Göteborgs universitet. Du måste registrera ett konto för att få åtkomst: Välj alternativet "Institution not listed". Ange sedan din e-postadress vid universitetet: @gu.se eller @student.gu.se.

När du har registrerat din åtkomst för första gången kommer du att få ett e-postmeddelande där du uppmanas att skapa ett personligt lösenord. Att skapa ett lösenord är frivilligt, men det ger dig möjlighet att logga in på O'Reilly-applikationen och att ladda ner böcker och videor för visning offline.

Till O'Reilly Learning i bibliotekets databassök

Exempel på lista över resurser i O'Reilly

Ämnesområde

Teknologi

Liknande databaser

IEEE Xplore, ACM digital library.

Saknar du någon informationsresurs?

Vi tar gärna emot inköpsförslag på material och databaser som forskare, lärare och studenter vid Göteborgs universitet efterfrågar i vetenskapliga sammanhang.

Föreslå ett inköp till biblioteket

Kontakta biblioteket om du behöver hjälp

Behöver du hjälp att söka i O'Reilly Learning eller någon annan databas? Du är alltid välkommen att kontakta universitetsbiblioteket. Vi hjälper dig antingen på plats i biblioteket eller via chatt, zoom, eller telefon.

Kontakta biblioteket

Som student, forskare eller doktorand vid Göteborgs universitet kan du få sökhandledning av en bibliotekarie. Forskare och doktorander kan även få utökat stöd inför systematiska litteraturöversikter.

Om bibliotekets sökhandledning